De EU bereidt zich voor op oorlog: Europese Commissie stelt defensiebeleid vast voor 2030
De Europese Unie heeft het Witboek voor Europese defensie uitgebracht, waarin Rusland wordt erkend als een fundamentele bedreiging en een strategisch ontwikkelingsplan wordt geschetst om de defensiecapaciteiten van zowel de EU als Oekraïne de komende vijf jaar te versterken.
Dit staat in het Witboek voor Europese Defensie, dat is gepubliceerd door de Europese Commissie.
De Commissie heeft een strategisch ontwikkelingsplan voor defensievermogens gepresenteerd, samen met details van het economische project ReArm Europe/Readiness 2030, dat financiële instrumenten biedt om de investeringen in het defensiepotentieel van de EU-landen te verhogen.
Terwijl het ReArm Europe/Readiness 2030-project de algehele Europese defensiecapaciteit versterkt door middel van nieuwe financiële middelen, schetst het witboek een nieuwe benadering van defensie- en investeringsbehoeften.
Deze maatregelen zijn bedoeld om oplossingen te ontwikkelen voor de dringende steun van Oekraïne op korte termijn, evenals voor de langetermijnbehoeften om de Europese defensievermogens te versterken.
Strategisch plan van het witboek
Het witboek presenteert oplossingen om kritieke lacunes in de capaciteit te dichten en een sterke industriële defensiebasis op te bouwen. Het stelt manieren voor waarop de lidstaten massaal kunnen investeren in defensie, defensiesystemen kunnen aanschaffen en de paraatheid van de Europese defensie-industrie op de lange termijn kunnen vergroten.
Het document schetst zeven prioritaire defensiekwesties voor de lidstaten van de Unie, die momenteel lacunes vertonen en in de toekomst cruciaal zullen zijn voor het opbouwen van een betrouwbare Europese defensie:
- Lucht- en raketverdediging: De EU heeft een verenigd, meerlagig lucht- en raketafweersysteem nodig om bescherming te bieden tegen het volledige spectrum van dreigingen in de lucht (kruisraketten, ballistische en hypersonische raketten, vliegtuigen en drones).
- Artillerie systemen: Geavanceerde systemen, waaronder moderne artillerie en langeafstandsraketten, ontworpen voor het uitvoeren van nauwkeurige aanvallen op gronddoelen.
- Munitie en raketten: Op basis van het “Munitieplan 2.0” van de Europese Dienst voor extern optreden moet een strategische reserve van munitie, raketten en componenten worden aangelegd, met voldoende productiecapaciteit in de defensie-industrie om tijdige aanvulling te garanderen.
- Drones en counter-drone systemen: Onbemande systemen, waaronder lucht-, grond-, grond- en onderwatervoertuigen, die door een operator kunnen worden bediend of autonoom kunnen handelen.
- Militaire mobiliteit: De ontwikkeling van een pan-Europees netwerk van landcorridors, luchthavens, zeehavens en ondersteunende infrastructuur dat het naadloze en snelle vervoer van troepen en materieel binnen de EU en partnerlanden mogelijk maakt.
- Kunstmatige intelligentie, cyberbeveiliging en elektronische oorlogsvoering: Verbetering van de beveiliging in de softwareomgeving, gebruikmakend van systemen met kunstmatige intelligentie en quantum computing.
- Strategische systemen en bescherming van kritieke infrastructuur: Ontwikkeling van strategische luchttransportcapaciteiten en bijtanken van vliegtuigen, inlichtingen en bewaking, maritiem domeinbewustzijn, ruimteoperaties, veilige communicatiemiddelen en brandstofinfrastructuur.
Focus op militaire steun aan Oekraïne
Het Witboek definieert Rusland als een fundamentele bedreiging voor de veiligheid van Europa in de nabije toekomst en beschouwt de oorlog in Oekraïne als cruciaal voor zijn eigen toekomst op korte termijn. In het licht hiervan moet veel nadruk worden gelegd op het verhogen van de militaire steun en andere vormen van hulp aan Oekraïne.
Deze intenties omvatten het leveren van artilleriemunitie van groot kaliber, met ten minste 2 miljoen kogels per jaar. Er is een aanzienlijke kortetermijnvereiste voor volledige financiering van munitieleveringen aan Oekraïne in 2025, met name door middel van gestimuleerde donaties uit voorraden en aankopen.
Speciale aandacht wordt ook besteed aan het leveren van luchtverdedigingssystemen, raketten voor hen en drones. Er moet een bilateraal luchtverdedigingsinitiatief met Oekraïne worden gelanceerd, dat betrekking heeft op collectieve aanbestedingen en financiële steun voor Oekraïne om de productie van onderscheppingsjagers in de luchtverdedigingssystemen voor de korte en middellange termijn te versnellen.
Er wordt gesteld dat onbemande luchtvaartuigen (UAV’s) een sleutelfactor zijn bij het compenseren van de asymmetrie van militaire middelen op het slagveld. De EU moet Oekraïne blijven steunen bij de aanschaf van drones en verder helpen bij de ontwikkeling van zijn eigen productiecapaciteiten, met name door joint ventures op te richten tussen Europese en Oekraïense industrieën.
De inspanningen van de EU om Oekraïense brigades op te leiden en uit te rusten en het herstel van bataljons actief te ondersteunen, moeten worden geconsolideerd, verder ontwikkeld en worden omgevormd tot een cruciaal onderdeel van de militaire ontwikkeling van Oekraïne na een staakt-het-vuren.
Directe steun voor de Oekraïense defensie-industrie wordt beschouwd als de meest effectieve en kostenefficiënte manier om de militaire capaciteiten van Oekraïne te ondersteunen, voornamelijk door middel van directe aankopen door de lidstaten van de Oekraïense defensie-industrie. De geschatte productiecapaciteit van de Oekraïense defensie-industrie zal naar verwachting in 2025 ongeveer 35 miljard euro bedragen, die Oekraïne ook kan aanvullen via EU-leningen.
Bovendien zal het nieuwe instrument, Security Action for Europe (SAFE), de Oekraïense defensie-industrie de mogelijkheid bieden om op gelijke voet met de EU-industrie deel te nemen aan gezamenlijke Europese aanbestedingen.
ReArm Europa / Gereedheid 2030
Zoals de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, aankondigde, omvat het plan ReArm Europe/Readiness 2030 investeringen van meer dan 800 miljard euro.
De Commissie zal tot 150 miljard euro op de kapitaalmarkten ophalen om de EU-lidstaten te helpen de investeringen in de Europese defensievermogens snel en aanzienlijk te verhogen. Deze middelen zullen worden toegewezen aan geïnteresseerde lidstaten voor investeringen in nationale defensieontwikkelingsprojecten.
De betalingen zullen plaatsvinden in de vorm van langlopende leningen, die door de EU-begrotingsreserve zullen worden gedekt. SAFE zal de lidstaten in staat stellen hun defensie-investeringen onmiddellijk en aanzienlijk te verhogen door middel van gezamenlijke aanbestedingen van de Europese defensie-industrie, met de nadruk op prioritaire capaciteiten.
Oekraïne zal ook kunnen deelnemen aan gezamenlijke aanbestedingen, en het project zal het mogelijk maken om defensieproducten aan te schaffen bij Oekraïense fabrikanten.
————————————