Moest die Chinese scheepslift nu zo enorm uitgemeten in het journaal alsof ze daar een wereldwonder realiseren?
Mooi niet als je weet dat er bij onze zuiderburen de Belgen in het Centrumkanaal op de grens van Strépy-Bracquegnies en Thieu, midden in het hart van de Belgische provincie Henegouwen een vergelijkbare lift al sinds september 2002 zijn werk doet.
De Waalse lift is 102 m hoog en verzet schepen tot 1350 ton. Het hoogteverschil bedraagt 73,15 meter. De bak meet 135 meter x 12 meter. De bak gevuld met water weegt 8.000 ton en de betonnen contragewichten 4.000 ton. Een reisje omhoog duurt 7 minuten. Door de enorme contragewichten is het energieverbruik ontstellend laag. Mocht je er in de buurt zijn, dan kun je tegen zeer schappelijk prijs de excursie doen en op de achtste verdieping (op 100m hoogte) genieten van het uitzicht en een kopje koffie. Dat is een stuk dichterbij!
Dit afgezet tegen de Chinese lift die het eerste levenslicht afgelopen zondag zag en waar 22 jaar aan gebouwd is, zijn de verschillen niet zo heel groot. De lift is 113 meter hoog, 120 meter lang en 18 meter breed en weegt 14.000 ton. Korter maar iets breder dan de Waalse voorloper. Daarbij duurt het tochtje naar boven 40 minuten, wat significant langer is dan bij de Belgische versie.
Ook in Wit Rusland was bij de stuwdam van Krasnojarsk een scheepslift die 118 meter mat, in 1982 al de grootste.
Niets nieuws onder de zon dus. Waarom de Chinese lift dan ook uitgebreid het nieuws moest sieren blijft voor mij dan ook een raadsel.